Miszter Iksz kérlek hogyan tovább? (1)
Az álmok a legvalóságosabb dolgok, mert azokon nem fog az enyészet. (Bob Dylan)
(Iksz miszter)
Miszter
Iksz a Lilliom nevezetű kiskocsma bárpultjánál - egy esős, szomorú
délutánon, amikor elképzelhetetlen, hogy bárhol is történhet valami jó
és vidám eme földkeregségen - azon töpreng, hogy mi értelme is van az
életnek, ha az ember nem lehet például egy világhírű rockzenész, egy
ezerarcú hűtlen Picasso, nem foroghat a felső tízezerbe, néha nem kopog
be hozzá egy Marylin Monroe horderejű szexistennő egy üveg
Bordeaux-ival, hogy homlokon csókolja, hogy másnap aztán beinthessen a
Kennedy tesvéreknek, bekaphatjátok, nekem is megvolt, majd szembe nézzen
szégyenkezve Arthur Millerrel a Broadwayn-on, sajna` barátom, nem
tehetek róla, a nők már csak ilyenek. Mi értelme van a hétköznapoknak ha
az álmok már nem hozzák reggelente az éjszakák ragyogását és a
tesztoszteron hiánya megfojtja az ébredést, majd az elme vegigsöpri ezt a
hányatott állapotot a nap hátralevő minden pillanatában.
Míg
kortársai már rég leléptek a kamaszkort felidéző Lilliom kiskocsma
porondjáról - feleség, gyerekek, család, miegymás - , Iksz Miszterünk
továbbra is elsőszámú otthonának tekintette és élt a fiatalság új
eszméivel. Sajnálatos módon ez már nem a régi, nem az ő ifjúságát
felelevenítő generáció, ez már egy romlott alfaja az ő nemzedéknek, de
mint hű életaktivista bátran birkozott meg az új ideológiák
elsajátitásával. Miután elkönyvelte ezredjére, hogy ezen az gonosz és
pszihopata világon már semmi értelme semminek, végigpásztázza némi
sajnálattal a bárpult páholyából - nyilván némi úriemberhez illő
szaktudással - az életviselt, középkorú pincérlányt, akitől még egy
konyakot rendel. És egy kávét. Kisérőnek. Végülis ki tilthatja meg neki a
végigpásztázás és a fogyásztás szabadszellemiségét. Mert ugye a
középkorú pincérlány nem elhanyagolható ezen az égadta semmit igérő
délutánon, ott a Lilliom félhomályában.
Mellette
vajmi középiskolás lányok örjöngve szelfizgetnek, a másik asztalnál
egy nyúzott, haza nem siető kispolgár szintén telefon pepecseléssel
reflektál, a sarokokban pedig egy szerelemre szomjas ifjú pár lightos
bénázással csókolozni igyekszik. E délután monotonításást már csak egy
véletlenül betévedett ukrán bérgyilkos zökkentene ki az örületből, aki a
jelen hatalmának átvétele után, megszokásból vagy akár egy féldeciért
mindenkit legyilkolna. Csak úgy. Utána pedig totál természetességgel
elhagyná a lokált. A helyzet komikuma, hogy ebben az isten által is
elfelejtett kisvárosba soha nem történik semmi, soha nem téved be egy
figyelemfelkeltő artista, aki a változatlanságot egy pillanatra is
megtörné.
Iksz
miszterünk mégjobban elszomoródik, legszívesebben megsemmísitené egy
klikkel az ég vetítővásznán futó makrokozmosz kisfilmjét.
A fene
tudja hányadik konyak után átmenetileg elbobiskol a bárpulton, hogy az
örök vadászmezők leheljék a kábaság torz arcába az álmokat, a csendet és
a megnem élt titkokat.
0 megjegyzés: